معماری
خانه / طراحی پل و سازه / طراحي پل متحرك بر روي رودخانه كارون(سه راه حفار)

طراحي پل متحرك بر روي رودخانه كارون(سه راه حفار)

كارفرما: سازمان آب و برق خوزستان

مشاور كارفرما: شركت مهندسي مهاب قدس

پيمانكار: شركت ساختماني ژيان

مشاور پيمانكار: شركت مهندسان مشاور پي آب هنگام

مشاور خارجي طرح: شركت BV  فرانسه

b31

جهت اتصال جاده آسفالت دو طرف سد سلولي بهمنشير به يكديگر، مي‌بايست در دو طرف رودخانه پل احداث گردد، ليكن با توجه به اينكه کانال کشتيرانی در رودخانه بهمنشير حد فاصل سه راه حفار به سمت دريا بايد بگونه ای باشد كه امکان حرکت شناور طرح و همچنين عمليات ناوبري شامل پهلوگيری، چرخش با رعايت کليه الزامات و استانداردهای آيين نامه‌ای در آن فراهم باشد، احداث پل ثابت بدليل فاصله ارتفاعي كم با رودخانه و احتمال برخورد شناور به پل و نهايتاً محدود شدن ارتفاع شناور مورد تاييد كارفرما قرار نگرفت و طراحي و اجراي پل متحرك در دستور كار اين مهندسان مشاور قرار گرفت. با توجه به اينكه تاكنون در ايران پل متحرك طراحي و اجراء نشده است، هيچگونه مرجع و آيين‌نامه معتبر پل متحرك وجود نداشت و مدت زماني صرف تهيه آيين‌نامه‌هاي ذيل از خارج از كشور شد:

AASHTO LRFD Movable Highway Bridge Design Specifications, 200

American Association of state highway and transportation (AASTHO) LRFD BRIDGE DESIGN SPECIFICATION, 2010”

مشخصات اصلي پل متحرك آبراهه كشتيراني عبارتند از:

-طول دهانه ۳۲ متر

-تعداد لنگه: ۲

-عرض پل: ۱۰ متر

-عرشه فلزی ارتوتروپیک

-دو جفت جک هیدرولیک در حدود ۱۲۰ تن

-سازه فلزی و ملحقات به وزن ۲۲۰ تن

-بتن وزنی در حدود ۸۵ متر مکعب

-بتن سازه‌ای برای اتاقک تاسیسات و عرشه قبل از پلAPPROACHDECK : 310 مترمکعب

-میلگرد برای اتاقک تاسیسات و عرشه قبل از پلAPPROACHDECK : 40 تن

-شمع فلزی: ۷۱ تن

-استنلس استیل:  ۵/۳ تن

پل متحرك كارون(سه راه حفار)

درباره ی lork